سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهنگ اس ام اس
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

تابحال براتون پیش اومده که به چیزهای جالب در مورد پشه ها فکر کنید ؟ البته به غیر از انتقال بیماری مالاریا ! در این مطلب قصد داریم دانستنی های جالبی رو در مورد پشه ها با شما در میون بگذاریم . پس با ما همراه باشید .

شاید قبلا هم شنیده باشید که تنها پشه های ماده هستند که نیش میزنند و پشه های نر ، خونخواری نمی کنند ! پشه های ماده انسان و حیوانات رو برای بدست آوردن خون اونها نیش میزنند ولی برای زنده ماندن به خون احتیاجی ندارند . خون منبع پروتئین بسیار غنی برای پشه است و پشه ماده برای اینکه پروتئین مورد نیاز برای تخمگذاری رو تامین کنه نیش میزنه!

پشه ها مانند سایر حشرات ، خونسرد هستند و میتونند دمایی در حدود 60 تا 80 درجه سانتی گراد را تحمل کنند ولی در دمای پایین تر از 30 درجه سانتی گراد دوام ندارند ، این بدین معنی است که کشورهایی که تابستان سرد دارند از نعمت نیش پشه ها در شب بی بهره اند !

مانند زنبورها ، پشه ها هم گرده افشانی می کنند ، گرچه ما اونها رو به عنوان مزاحم های شب و نیش زن ! میشناسیم ، ولی برای باروری و بقای نسل گیاهان و گلها خیلی مؤثر هستند ، پشه های نر مواد غذایی مورد نیاز خودشون رو از شهد گیاهان تامین می کنند برای همین هم هست که نیش نمی زنند!

دانستنی های جالب در مورد پشه ها

محل مناسب برای زاد و ولد پشه ها ، آبگیرها و آبهای راکد هست . اونها در آبگیرها و برکه ها ، لجن زارها و مکانهایی که با آب باران پر شده اند تخم گذاری میکنند . پس اگه منزل شما از چنین جاهایی دور باشه احتمالا با پشه های خیلی کمتری سر و کار خواهید داشت .

آیا میدونستید که پشه ها با بو کشیدن شکار خودشون رو پیدا میکنند؟! جاذب های شیمیایی و گرمایی به همراه دی اکسیدکربن از مهمترین عوامل جذب کننده پشه ها هستند . تمام پستانداران در فرآیند تنفس ، دی اکسیدکربن رو به بیرون میفرستند و همین مساله باعث میشه تا پشه ها به سادگی جایی که شما قرار گرفتید رو پیدا کنند ! پس اگه بتونید نفس نکشید نیش نمیخورید !!

پشه ها گونه های متفاوتی دارند ولی روند تکامل در همه اونها یکسان هست که به ترتیب شامل تخم ، شفیره ، لارو و درنهایت پشه بالغ هست . در برخی از گونه ها برحسب شرایط فصلی ، ممکنه یک پشه تا مدت 5 سال در حالت تخم باقی بمونه و به شفیره تبدیل نشه !

برای اکثر پشه ها ، انسان هدف اصلی نیست ، بلکه انتخاب اول اونها قورباغه ، پرندگان ، اسب ها و سایر پستانداران هستند . همچنین پشه ها غذای پرندگان ، ماهی ها و سایر حشرات رو تشکیل میدهند .

در یک ثانیه ، یک پشه بین 300 تا 600 بار بال میزنه و پشه ی نر ، پشه ماده رو از طریق گوش دادن به صدای بال زدن اونها تشخیص میدهند و انتخاب می کنند .

پشه ماده بیش از یک بار نیش میزنه ، وقتی برای بار اول نیش زد مرحله توسعه و تکامل تخم ها انجام میشه و بعد از این مرحله پشه میتونه تا 250 تخم بگذاره ، سپس به سراغ قربانی بعدی میره تا نیشش بزنه!! به طور میانگین یک پشه ماده بین 1000 تا 3000 تخم در دوران زندگی 3 تا 100 روزه اش میگذاره در حالی که یک پشه نر حداکثر 20 روز زندگی میکنه!!

وزن یک پشه معادل 0/001 گرم هست . مکان های تاریک رو بسیار دوست دارند و به اونها جذب میشوند برای همین اگر میخواهید کمتر نیش بخورید در منزل لباس روشن بپوشید . خارشی که بعد از نیش خوردن از پشه ها احساس میکنید به دلیل یک واکنش حساسیتی آلرژیک هست که بدن در برابر بزاق پشه انجام میده .

اسرار جالب از دنیای پشه ها

 

اگر علاقه دارید حقایق بیشتری رو در مورد پشه ها بدونید کتابچه کوچک ” اسرار جالب از دنیای پشه ها ” رو از بخش محصولات رایگان عصرعلم دانلود کنید . سایت عصرعلم این کتابچه رو به شما هدیه میده .


[ یکشنبه 93/1/17 ] [ 4:40 عصر ] [ سجاد میلاد ] [ نظرات () ]

آیا تابحال با خودتون فکر کردید که چرا رعد و برق اتفاق میوفته ؟ چه عاملی باعث میشه تا برق در آسمان مشاهده بشه و اینکه چرا وقتی برق زده میشه صدا میده ؟! در این مطلب قصد داریم دلیل علمی این مساله رو بررسی کنیم و ببینیم چرا چنین اتفاقی میوفته .

صدای رعد به دلیل صاعقه ایجاد می شود یعنی بدون برق زدن ، صدایی بوجود نمیاد . پس ابتدا لازم هست بدونیم چرا و چه اتفاقاتی باعث میشوند تا در آسمان برقی زده بشه . در واقع دلیل این مساله جاری شدن جریان الکترون ها از یک ابر به ابر دیگر ، بین خود یک ابر و یا بین ابر و زمین هست . هوایی که اطراف این الکترون ها رو احاطه کرده تا دمای 50 هزار درجه فارنهایت ( یعنی معادل 27760 درجه سانتی گراد ) داغ میشه و جالبه بدونید این دما تقریبا 3 برابر دمای سطح خورشید هست !

با سرد شدن سریع این هوای داغ شده ، جریان هوای شدید مکشی در اطراف مسیر برق ( خطی که نور برق ایجاد کرده ) ایجاد میشه و این مساله باعث میشه تا هوای اطراف با سرعت و شدت زیادی منبسط و منقبض بشود که نتیجه اون ایجاد لرزش در بین مولکولهای هواست و صدای مهیبی مانند صدای شکستن ایجاد میشه . با از بین رفتن این لرزش ، صدای ایجاد شده به صورت اکو در فضا منتشر و تشدید میشه و درنهایت به گوش ما میرسه که ما اسم اون رو رعد میگذاریم .

نکته جالب دیگه اینه که ما از فاصله ی 16 کیلومتری میتونیم صدای رعد حاصل از برق رو دریافت کنیم و بشنویم .

علت وقوع رعد و برق چیست ؟

چرا اول نور و بعد صدای رعد ؟

نور برق زودتر از صدای رعد به ما میرسد و دلیل آن کمتربودن قابل ملاحظه سرعت صدا در هوا به نسبت جریان الکترونی است . پس بنابراین ، صدا بیشتر شبیه یک موج شوکی رفتار میکنه تا موج صدای معمولی . موج شوک مسیر الکترون ها رو مانند مشتی که درون جوراب وارد میشه ، دنبال میکنه . از طرف دیگه سرعت صوت در مقابله با سرعت نور بسیار کمتر هست . نور صاعقه در کسری از ثانیه به ما میرسه در صورتی که صوت به زمان زیادتری برای رسیدن به ما نیاز داره .

 

منظره ی دیداری – شنیداری رعد و برق ترکیبی از دینامیک و پویایی لرزش مولکولهای هوا و نیروهای الکتریکی است . رعد و برق یک نمایش بی نظیر از قدرت طبیعت و خالق هستی است که میتونه ما رو به فکر کردن بیشتر درباره محیط پیرامون و اتفاقاتی که در اون میوفته وادار کنه .

 

نظر شما در رابطه با رعد و برق چیه ؟ نکنه از صدای رعد می ترسید و با شنیدنش میرید یه گوشه قایم میشید ؟! اگر تمایل دارید میتونید احساس خودتون رو در مورد رعد و برق با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید .


[ یکشنبه 93/1/17 ] [ 4:38 عصر ] [ سجاد میلاد ] [ نظرات () ]

متناسب و زیبا نگهداشتن اندام در عصر دیجیتال و کامپیوتر و رباتهای هوشمند یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن سروکار دارند. بخصوص به این خاطر که استفاده ی بیش از حد از وسایل ارتباطی باعث کاهش فعالیت روزانه و به طور عمومی تنبل شدن افراد شده است.

کارواش جای شستن دستی ماشین را گرفته است، برای شستن ظروف از ماشین ظرف شویی استفاده میشود، استفاده از جاروبرقی و ماشین لباس شویی و … تنها چند نمونه ی ساده از این وسایل است که باعث کاهش فعالیت در افراد مختلف شده است. به طور مسلم این کاهش فعالیت باعث ایجاد مشکلات سلامتی و اضافه وزن در افراد میشود که امروزه بسیار شایع شده است.

یکی از اندام هایی که با اضافه وزن، شکل و زیبایی خود را از دست میدهد بازوها هستند. چربی اضافی در اطراف بازوها باعث میشود تا ظاهر آنها بد فرم و ناپسند شود و با توجه به اینکه فعالیت بازوها محدود است، خلاص شدن از این چربی ها کار ساده ای نیست مگر اینکه ورزش کنید.

داشتن بازوهای زیبا

در این مطلب قصد داریم شما را با 4 تمرین ورزشی بسیار ساده آشنا کنیم که در زیبایی بازو معجزه میکنند. تمام این تمرینات قابل انجام در منزل بوده و نیاز به وزنه یا هیچ وسیله ی اضافی ندارند.

1 چرخاندن بازوها از کتف

دست ها را از طرفین باز کرده و به صورت صاف (بدون شکستگی از آرنج) تا ارتفاع شانه ها بالا بیاورید تا موازی با زمین باشند. حال از محور کتف، بدون اینکه دستها خم شوند، آنها را بچرخانید. 20 بار در جهت جلو و 20 بار در جهت عقب. توجه داشته باشید که گردش به صورت کامل و 360 درجه صورت گیرد.

چرخش بازوها

مزایا: با چرخش دست از کتف، قسمت بالایی بازو و شانه تقویت میشوند. علاوه بر آن، ماهیچه های کتف، گردن، دوسر و سه سر بازو تحت تاثیر قرار گرفته و درگیر خواهند شد.

2 حرکت خداحافظی

همانند حرکت قبل دستها را از طرفین باز کنید تا موازی با زمین قرار بگیرند. این بار، بدون اینکه دست از بازو خم شود، کف دست را به طرفین بچرخانید مثل حالتی که میخواهید با کسی خداحافظی کنید یا یک لامپ را بچرخانید! این حرکت را باید سریع انجام دهید طوری که در یک دقیقه 100 بار تکرار شود. دقت کنید که در این حرکت تنها کف دست است که حرکت میکند و سایر قسمتها حرکتی ندارند.

حرکت خداحافظی

مزایا: حرکت خداحافظی یا دست تکان دادن باعث نگه داشته شدن بازو شده و یک حرکت چرخشی را از مچ دست به بازو و شانه وارد میکند. با اینکار تمام ماهیچه های بازو درگیر خواهند شد.

3 تمرین دعا و عبادت

حتما نحوه ی عبادت و حتی احترام گذاشتن بودایی ها را دیده اید! این تمرین چیزی شبیه حالت دعای بودایی است. کف دستها را به یکدیگر بچسبانید و بالای سرتان قرار دهید. بدون اینکه کف دستها از یکدیگر جدا شوند، آنها را مقابل سینه بیاورید و دوباره بالای سر ببرید. این حرکت را برای 30 بار تکرار کنید.

تمرین حالت عبادت

مزایا: هنگامی که دستها را به هم میچسبانید، ماهیچه های سه سر بازو درگیر میشوند. (ماهیچه ی سه سر همان ماهیچه ی پشت بازو است). با بالا و پایین بردن دست ها در این حالت، ماهیچه ی پشت بازو وارد عمل شده و چربی های اطراف آن از بین خواهند رفت. همچنین ماهیچه ی دوسر بازو (جلوی بازو) نیز درگیر میشود. این حرکت باعث ایجاد تعادل بین ماهیچه های پشت و جلوی بازو میشود.

4 کشش بازو

هر دو دست را بالای سر ببرید. مچ دست راست را با دست مخالف بگیرید تا دست شما قفل شود طوری که آرنج شما پشت سر شما قرار بگیرد. در این حالت با دست راست مچ دست چپ را به سمت پایین بکشید و از طرف دیگر با سرتان آرنج را به سمت عقب بکشید.

این حرکت را برای دست مخالف نیز انجام دهید. حداقل دو نوبت و در هر نوبت 20 بار این کار را تکرار کنید.

کشش بازو

مزایا: وقتی دستها را قفل میکنید، ماهیچه های سه سر (پشت بازو) درگیر میشوند. کشیدن دستها به سمت مخالف باعث ایجاد تون در ماهیچه خواهد شد بنابراین این حرکت برای افرادی که چربیهای زیادی اطراف بازو دارند بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

این 4 حرکت ساده به شما کمک خواهند کرد تا بازوان خوش فرم و زیبا داشته باشید و هنگامی که لباس آستین کوتاه میپوشید احساس اعتماد به نفس در شما تقویت شود. بهتر از همه اینکه برای انجام این تمرینات فقط به دستهای خود نیاز دارید نه هیچ وسیله ی اضافه ی دیگری، پس در هر زمان و هر مکان قابل انجام خواهند بود.

 

گردآوری : عصرعلم.کام


[ یکشنبه 93/1/17 ] [ 4:37 عصر ] [ سجاد میلاد ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 68354